Säga vad man vill om de senare Ferrarimodellerna som till exempel Ferrari 360 Spider, Ferrari 430 F1 eller Ferrari 458 Italia. Vår ohotade favorit bland de vackraste Ferrarimodellerna genom tiderna är utan tvekan den fantastiska Ferrari 328 GTB/GTS. Modellen byggdes mellan åren 85-89 i närmare 7 400 exemplar och är därför den modell som Ferrari har tillverkat och sålts mest av genom åren.
Ferrari 328 var en vidareutveckling av den klassiska 308 med bland annat en något större motor (3,2 liter istället för 3,0), en ny front och ny inredning. Visst, vill kan erkänna att inredningen i 308:an var vackrare med sina vippströmbrytare, men när det kommer din den yttre designen är 328:an så nära perfektion en bil kan komma. Vissa Ferrarifantaster anser fortfarande att coupéversionerna (GTB) är den vackraste av de två, men många ägare till en Ferrari 328 valde att lackera targataket i samma färg som bilen för att få en bättre harmoni i utseendet, vilket gav bilen i princip det bästa av två världar. Vissa lackade även frontspoilern samt sidotrösklarna för att skapa en personligare bil som såg ut att ligga närmare vägbanan. De senare bilarna som lämnade produktionsbandet (från 1988) fick även ABS-bromsar som tillval (vilka är lätt att urskilja genom att de karakteristiska Ferrarifälgarna fick en rundad design utåt istället för inåt för att få plats med bromsarna). Fartresurserna var det inte heller något fel på. 0 - 100 km/h gick på endast 5,5 sekunder och toppfarten låg på närmare 270 km/h. Många som köper sin första Ferrari väljer just en Ferrari 328 GTS eller GTB för dess relativt låga drift- och servicekostnader plus att det ofta är en bil som man har drömt om sedan man var tonåring. Man kan hitta välbevarade exemplar för mellan 400 000 - 450 000 kronor på den svenska marknaden, men priserna har börjat röra sig uppåt de senaste åren. Kanske dags att köpa en 328 som en persionsförsäkring? |