Egna artiklar om Ferrari
På den här sidan publicerar vi egna artiklar om Ferrari och om hur det känns att sitta bakom ratten i en äkta italiensk sportbil.
|
NÄR DJÄVULEN KOM TILL BYN.Lördag förmiddag. Den lugna helgfriden i den svenska småstaden bryts av ett dovt mullrande. Människor höjer sina huvuden, ser sig omkring och försöker lokalisera ljudet. Det metalliska morrandet spelar mellan husväggarna och snart får invånarna syn på källan till oväsendet – en vässad version av Ferraris 458 Italia. God morgon, alla invånare. Djävulen har kommit till byn.
|
308 MIL I EN 308:a
Under sommaren 2014 gav vi oss ut på en episk bilsemester genom Sverige. Från Kiruna i norr, över de norrländska vidderna, ner längs den svenska kusten med små avstickare till några intressanta avkrokar längs vägen. Den stora frågan var inte bara om vår legendariska sportbil skulle klara de 308 milen genom sommarsverige – frågan var även hur länge förare och passagerare skulle stå ut med varandra. Följ med när vi sätter en Ferrari 308 GTS från 1978 och oss själva på vår tuffaste utmaning hittills.
“Vad fan kostar en Ferrari 308 nu för tiden? Hur ömtåliga är de? Vem skulle få köra? Eller rättare sagt, vem kunde övertyga frugan om att få åka på en grabbig roadtrip under en hel månad?”
Här skulle vi gärna vilja skriva om hur idén till detta äventyr kläcktes i chefsredaktör Bosses TV-källare efter Spaniens Grand Prix i Barcelona. Filippe Massa hade korsat den vitsvarta mållinjen som förste förare efter en halsbrytande omkörning av Vettel på det näst sista varvet och hela Spanien hade fått tokfnatt. Tvåan Vettel var förbannad på allt och alla, men vi andra hade fått uppleva ett riktigt klassiskt formel 1-lopp. Men det kan vi tyvärr inte skriva. Det är ju inte sant.
Nej, vi satt istället i ett alldeles ordinärt fikarum på en tidningsredaktion i en vanlig svensk stad och diskuterade driftsäkerhet och efterföljande servicekostnader hos äldre sportbilar. Vi hade ju alla hört skräckhistorier om hur entusiaster i sin iver över att äga en äkta italienska, sålt sitt sommarhus, köpt en alldeles för billig sportbil med tveksam historik och sedan fått stått sitt kast under många tunga och ångestframkallande år framöver. Det stående rådet från dem som har varit igenom detta helvete är fortfarande “Se till att du har minst lika mycket pengar kvar på kontot som du betalade för bilen. Du kommer att behöva dem snarare än du tror.” Det var då jag plötsligt, mest på skoj, slängde ur mig “Tänk om man skulle köra en Ferrari 308 308 mil genom hela Sverige.” Efter att alla hade skrattat till |
lite blev rummet knäpptyst. Vi tittade på varandra. Skulle det vara genomförbart?
Efter ungefär 1,7 sekunder hade vi samlats runt närmaste dator. Här skulle det Google Mappas, avståndsberäknas och kostnadskalkyleras. Vad fan kostar en Ferrari 308 nu för tiden? Hur ömtåliga är de? Vem skulle få köra? Eller rättare sagt, vem kunde övertyga frugan om att få åka på en grabbig roadtrip under en hel månad? En sommarmånad till råga på allt. Ett av de första och viktigaste kriterierna som spikades för denna roadtrip, var att de två personerna som fick detta uppdrag måste odla fram en äkta Magnum-mustasch innan avfärd. Det kändes som det perfekta sättet att få de övriga att känna sig lite bättre till mods. Dagen efter var vår whiteboard inte så vit längre. Punktlistor, pilar hit och dit, summor och ortsnamn, frågor och svar – i våra ögon var projektet redan klart, genomfört och legendarisk bland motorjournalister världen över. Nu gällde det bara att hitta en bil. Det tog exakt 37 timmar och 20 minuter att hitta och köpa det exemplar som skulle få axla hjälterollen i detta projekt – En röd 308:a från 1978 med 6 430 mil på mätaren. Kontakta oss om du vill publicera hela artikeln i din tidning ››› |