Köra Ferrari
  • Köra Ferrari
  • Orter
    • Stockholm
    • Göteborg
    • Malmö
    • Uppsala
    • Gävle
    • Jönköping
    • Sundsvall
    • Halmstad
    • Helsingborg
    • Västerås
    • Linköping
  • Köra Ferrari på bana
  • Fem tips inför din Ferrarikörning
  • Köpa Ferrari
  • Presentkort Ferrari
  • Julklapp Ferrari
  • Ferrarimodeller
    • Ferrari 328 GTB/GTS
    • Ferrari 360 Spider
    • Ferrari 430 F1
    • Ferrari 458 Italia
    • Ferrari 488 GTB
    • Ferrari F12 Berlinetta
    • LaFerrari
  • Ferrarifilmer
  • Roliga fakta om Ferrari
  • Köra Ferrari Blogg
  • Egna artiklar om Ferrari
  • Ferrarilänkar
  • Kontakt
  • Integritetspolicy
  • Tävling
  • 300 km/h-klubben
  • Oseriösa företag
  • Ferrariresan Maj 2016
  • Köra Ferrari i Italien
  • Köra Ferrari
  • Orter
    • Stockholm
    • Göteborg
    • Malmö
    • Uppsala
    • Gävle
    • Jönköping
    • Sundsvall
    • Halmstad
    • Helsingborg
    • Västerås
    • Linköping
  • Köra Ferrari på bana
  • Fem tips inför din Ferrarikörning
  • Köpa Ferrari
  • Presentkort Ferrari
  • Julklapp Ferrari
  • Ferrarimodeller
    • Ferrari 328 GTB/GTS
    • Ferrari 360 Spider
    • Ferrari 430 F1
    • Ferrari 458 Italia
    • Ferrari 488 GTB
    • Ferrari F12 Berlinetta
    • LaFerrari
  • Ferrarifilmer
  • Roliga fakta om Ferrari
  • Köra Ferrari Blogg
  • Egna artiklar om Ferrari
  • Ferrarilänkar
  • Kontakt
  • Integritetspolicy
  • Tävling
  • 300 km/h-klubben
  • Oseriösa företag
  • Ferrariresan Maj 2016
  • Köra Ferrari i Italien
Search by typing & pressing enter

YOUR CART

Egna artiklar om Ferrari

På den här sidan publicerar vi egna artiklar om Ferrari och om hur det känns att sitta bakom ratten i en äkta italiensk sportbil.

Vem vet, dessa artiklar kanske dyker upp i en sportbilstidning inom kort.

NÄR DJÄVULEN KOM TILL BYN.

Lördag förmiddag. Den lugna helgfriden i den svenska småstaden bryts av ett dovt mullrande. Människor höjer sina huvuden, ser sig omkring och försöker lokalisera ljudet. Det metalliska morrandet spelar mellan husväggarna och snart får invånarna syn på källan till oväsendet – en vässad version av Ferraris 458 Italia. God morgon, alla invånare. Djävulen har kommit till byn.
Det är inte varje dag man ser en Ferrari 458 Italia rulla förbi på gatan. Än mer sällan att man får tillfälle att provköra en. Och det känns som Haileys komet stryker förbi jorden oftare än att man får kräma musten ut en trimmad 458:a med över 675 hästkrafter över bakdäcken. 

Jag vaknade tidigt på hotellet i Hudiksvall och försökte njuta av den stora frukostbuffén, men utan större framgång. I mina tankar satt jag redan bakom ratten och pressade fram den redan legendariska bilen genom de slingrande vägarna kring Dellen–sjöarna. Jag svepte två koppar kaffe, checkade ut från hotellet och åkte iväg till ett industriområde utanför Hudiksvall för att möta upp ägaren, en kort medelålders man. Vi stod länge och beundrade den italienska skönheten. Sänkt tre centimeter, hårdare fjädring än originalet och svart som djävulen själv. Vi konstaterade samstämmigt att det inte fanns en enda vinkel där bilen inte såg fantastisk ut. Han gav mig nycklarna tillsammans med rådet som alla biljournalister vill höra– “Var inte rädd för att ge bilen vad den tål. Den är skapad för att köras”. Jag nickade, sa adjö till den modige lille mannen och satte mig i bilen.

 Det första jag la märke till var siffran “675” som var brännmärkt i instrumentbrädan på passagerarsidan. Det kändes självklart att siffran verkligen var inbränd istället för broderad. Broderier är nämligen för mjukisar och brännmärkning är ... motsatsen. För er som inte riktigt har grepp på hur mycket effekt bilen egentligen har, kan vi jämföra med en av de mest köpta “busbilarna” just nu – Subaru STI Racing som förfogar över 300 hästar. En Ford Mondeo V6 har 170. Nu satt jag i en lägre, bredare, tre normalsvenskar lättare sportbil med sprillans nya gummiskor på sig och med en samling fullblod som skulle få vilken hästuppfödare som helst att bli avundsjuk. Var i hela hälsingland skulle det här sluta?

Anledningen till att jag hade valt vägarna kring Hudiksvall för att testa denna best är enkel. En Ferrari av den här digniteten är lika sällsynt i denna del av Sverige som ett lodjur är i Kungsträdgården och jag ville se hur människorna här skulle reagera när bilen uppenbarade sig i landskapet. 

Nu satt jag i bilen som nu var redo att ge mig en upplevelse som jag aldrig skulle glömma. Efter ett par djupa andetag vred jag om nyckeln och ...

Kontakta oss om du vill publicera hela artikeln i din tidning ›››


308 MIL I EN 308:a

Under sommaren 2014 gav vi oss ut på en episk bilsemester genom Sverige. Från Kiruna i norr, över de norrländska vidderna, ner längs den svenska kusten med små avstickare till några intressanta avkrokar längs vägen. Den stora frågan var inte bara om vår legendariska sportbil skulle klara de 308 milen genom sommarsverige – frågan var även hur länge förare och passagerare skulle stå ut med varandra. Följ med när vi sätter en Ferrari 308 GTS från 1978 och oss själva på vår tuffaste utmaning hittills. 
“Vad fan kostar en Ferrari 308 nu för tiden? Hur ömtåliga är de? Vem skulle få köra? Eller rättare sagt, vem kunde övertyga frugan om att få åka på en grabbig roadtrip under en hel månad?” 

Här skulle vi gärna vilja skriva om hur idén till detta äventyr kläcktes i chefsredaktör Bosses TV-källare efter Spaniens Grand Prix i Barcelona. Filippe Massa hade korsat den vitsvarta mållinjen som förste förare efter en halsbrytande omkörning av Vettel på det näst sista varvet och hela Spanien hade fått tokfnatt. Tvåan Vettel var förbannad på allt och alla, men vi andra hade fått uppleva ett riktigt klassiskt formel 1-lopp. Men det kan vi tyvärr inte skriva. Det är ju inte sant. 

Nej, vi satt istället i ett alldeles ordinärt fikarum på en tidningsredaktion i en vanlig svensk stad och diskuterade driftsäkerhet och efterföljande servicekostnader hos äldre sportbilar. Vi hade ju alla hört skräckhistorier om hur entusiaster i sin iver över att äga en äkta italienska, sålt sitt sommarhus, köpt en alldeles för billig sportbil med tveksam historik och sedan fått stått sitt kast under många tunga och ångestframkallande år framöver. Det stående rådet från dem som har varit igenom detta helvete är fortfarande “Se till att du har minst lika mycket pengar kvar på kontot som du betalade för bilen. Du kommer att behöva dem snarare än du tror.” 

Det var då jag plötsligt, mest på skoj, slängde ur mig “Tänk om man skulle köra en Ferrari 308 308 mil genom hela Sverige.” Efter att alla hade skrattat till 

lite blev rummet knäpptyst. Vi tittade på varandra. Skulle det vara genomförbart? 

Efter ungefär 1,7 sekunder hade vi samlats runt närmaste dator. Här skulle det Google Mappas, avståndsberäknas och kostnadskalkyleras. Vad fan kostar en Ferrari 308 nu för tiden? Hur ömtåliga är de? Vem skulle få köra? Eller rättare sagt, vem kunde övertyga frugan om att få åka på en grabbig roadtrip under en hel månad? En sommarmånad till råga på allt. 

Ett av de första och viktigaste kriterierna som spikades för denna roadtrip, var att de två personerna som fick detta uppdrag måste odla fram en äkta Magnum-mustasch innan avfärd. Det kändes som det perfekta sättet att få de övriga att känna sig lite bättre till mods. 

Dagen efter var vår whiteboard inte så vit längre. Punktlistor, pilar hit och dit, summor och ortsnamn, frågor och svar – i våra ögon var projektet redan klart, genomfört och legendarisk bland motorjournalister världen över. Nu gällde det bara att hitta en bil. 

Det tog exakt 37 timmar och 20 minuter att hitta och köpa det exemplar som skulle få axla hjälterollen i detta projekt – En röd 308:a från 1978 med 6 430 mil på mätaren. 

Kontakta oss om du vill publicera hela artikeln i din tidning ›››

Driven av Skapa din egen unika webbplats med anpassningsbara mallar.